ورود

سبک - کویرنوردی  نوع برنامه
22 نفر تعداد نفرات

{/supertable}

کویر صادق آباد بافق یکی از محل های بسیار زیبا و آرام بخش است. تپه های رملی منظره ای کم نظیر را در این محل پدید آورده است.

عصر پنجشنبه ساعت 4 عصر از یزد با یک مینی بوس و سواری راهی بافق شدیم و حوالی ساعت 5:15 به بافق رسیدیم. بدون توقف راهی باقرآباد شدیم تا از قلعه قدیمی آن بازدید کنیم. با پیمودن این مسافت بازدید از این قلعه تاریخی حتما توصیه می شود. البته نخلستان ها و سرسبزی باقرآباد که روستایی چسبیده به بافق است نیز جالب توجه است.

کویر صادق آباد_10   کویر صادق آباد_3   کویر صادق آباد_5

کویر صادق آباد_6   کویر صادق آباد_7

پس از گشت و گذار در قلعه حوالی ساعت 6:15 به سمت صادق آباد حرکت کردیم. صادق آباد روستای کوچکی است که حدود 2 کیلومتر از آن گذر کردیم تا به دوراهی رسیدیم. سمت راست آن به منطقه حفاظت شده در کویر ختم می شود. (محلی که در اتاقک هایی جهت اسکان مسافران، سرویس بهداشتی و همچنین شترسواری و ... وجود دارد.) اما ما سمت چپ را انتخاب نمودیم و محلی بکرتر را برای اسکان انتخاب نمودیم. در نقطه ای که قبلا نخلستان هایی بوده است و الان به محلی بایر با تک نخل های متفرقه تبدیل شده است.

کویر صادق آباد_11   کویر صادق آباد_9

ساعت حدود 6:30 بود که زمان بسیار مناسبی برای کویرنوردی در این محل است. شروع به حرکت در کویر نمودیم و روی تپه های رملی به سمت منطقه حفاظت شده حرکت کردیم. (البته قصدی برای ورود به آن را نداشتیم ولی اگر کسانی تمایل به شترسواری یا استفاده از امکانات دیگر آن را دارند می توانند به این طریق یا با وسیله نقلیه از دوراهی مستقیما به آن منطقه وارد شوند) پس از پیمودن حدود 100متر به سمت تپه ها که هنوز زمین کامل از شن های روان پوشیده نبود و شامل خارهای بیابانی بود، به تپه های رملی رسیدیم. از اینجا به بعد می توان کفش های خود را بیرون آورد و شن های روان را روی پاهای خود حس کرد.

کویر صادق آباد_13   کویر صادق آباد_14   کویر صادق آباد_18   کویر صادق آباد_26

کویر صادق آباد_21   کویر صادق آباد_20   کویر صادق آباد_22   کویر صادق آباد_27

غروب بی نظیر کویر...

کویر صادق آباد_23   کویر صادق آباد_39   کویر صادق آباد_24   کویر صادق آباد_29

تا غروب خورشید در کویر پیش رفتیم. صعود به قله تپه ها و مشاهده منظره های اطراف بسیار لذت بخش بود. پس از تاریک شدن هوا کم کم مسیر آمده را بازگشتیم. کویرنوردی و پیاده روی در شن های روان در تاریکی شب نیز بسیار آرامبخش بود. با توجه به اینکه عجله نداشتیم، زمان های زیادی را به استراحت و نشستن در کویر پرداختیم. بالاخره حدود ساعت 12 به محل پارک ماشین ها بازگشتیم و وسایل شام، چادرها و ... را بنا نمودیم.

آتشی برپا کردیم و شروع به آماده سازی شام کردیم. پس از شام برخی از گروه داخل چادرها به استراحت و خواب و برخی هم در کنار آتش تا صبح بیدار ماندیم. هرچند که هر از چند گاهی صدای حیوانات بیابانی آرامش گروه و کویر را به هم می زد که به احتمال زیاد شغال بودند (شاید هم سگ یا گرگ) که فاصله زیادی هم با ما نداشتند! ولی در هر صورت ترجیح دادیم تا صبح همانجا بمانیم.

کویر صادق آباد_41

کنار آش نشستن و تماشای ستارگان در شب کویر و بخصوص که یکی از دوستان دوربین خود را برای رصد آورده بود، گذر زمان را برای ما سریع کرد. شب بسیار خوبی بود. با شنیدن صدای اذان صبح از دوردست، کم کم با بجا آوردن نماز صبح کم کم برخی از گروه مجددا به داخل کویر رفتیم تا طلوع خورشید را هم ببینیم.

کویر صادق آباد_42   کویر صادق آباد_44   کویر صادق آباد_51

کویر صادق آباد_1

بعد از طلوع کامل خورشید به محل اتراق بازگشتیم و سفر کم نظیر ما پایان یافت...

در قسمت زیر تمامی نقاط و مسیر را از نقشه هوایی می توانید ببینید. این تصویر قابل پیمایش است.

(با کلیک بر روی نقاط مختصات جغرافیایی آن مشخص است.)